A Szinvavölgyi Erdei Vasút születése
2024. július 13. írta: Reiman Zoltán

A Szinvavölgyi Erdei Vasút születése

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút története 1917-ben kezdődik. Ebben az írásomban a kezdetektől a kisvasút indulásáig követjük nyomon a kisvasút történetét. A vasútüzemet a Bükkben termelt faárú és a Diósgyőri szénbánya szenének szállítása miatt hozták létre. Azonban már létrehozásának pillanatában felvetődött a személyszállítás gondolata is. 

 

fb_img_1718952129842.jpg

Fotó: Miskolc a múltban Facebook csoport 

 

,,A kisvasút, hivatalos néven keskeny nyomközű vasút, keskeny nyomtávú vasút olyan vasút, amelynél kisebb a nyomtávolság, mint a normál vasutaknál. A kisvasutak korábban jellemzően helyi árufuvarozásban játszottak szerepet, ahol az akkori technikai viszonyok közt gazdaságosabb volt egy ilyen vasutat üzemeltetni, manapság viszont már inkább a turizmusban van szerepük."

(Wikipédia - Kisvasút szócikk)

Magyarországon a XIX. század utolsó harmadában kezdték el építeni az első kisvasút vonalakat. A legrégebbi, ma is működő a debreceni Zsuzsi vasút, az erdei vasutak közül - ilyen a miskolci is - a pálházai, amely 1888 óta működik. 

Miskolcon 1917-ben határozta el és 1918-ban írta ki a versenytárgyalást a Magyar Királyi Erdőhivatal, hogy egy erdei vasutat hoz létre a Szinva-völgyében, Szinvavölgyi Erdei Vasút (SZEV) néven. 

,,Versenytárgyalási hirdetmény erdei vasút nyomjelzésére

Az alulírott m. kir. erdőhivatal a diósgyőri uradalomban, a Szinva és Garadna patakok völgyében tervezett erdei vasút nyomjelzésére nyilvános versenytárgyalást hirdet. 

Az általános vonalvezetést feltüntető térkép az alulírott m. kir. erdőhivatal diósgyőri kerületi megbízottjánál (Miskolczon a kincstári faraktárban megtekinthető és ugyanott 10 (tíz) koronáért megszerezhető az írásbeli ajánlat megtételéhez szükséges ajánlati űrlap és a nyomjelzés feltételeit tartalmazó szerződés tervezete. 

Az ajánlatot mellékleteivel együtt, kellően lelezárt és lepecsételt borítékban a m. kir. erdőhivatalnál Tótsóvárt, 1918. évi február hó 25-én déli 12 óráig kell benyújtani, mégpedig a borítékra vezetett következő felírással: «Ajánlat a szinvavölgyi erdei vasút nyom jelzésére». 

Ajánlattevő tartozik bánatpénz fejében a m. kir erdőhivatalnál Tótsóvárt, vagy bármely más állami pénztárnál 1000 (egyezer) koronát készpénzben, vagy kincstárilag elfogadható értékpapírokban letenni és az erre vonatkozó letéti nyugtát, vagy postai feladó-vevényt az ajánlathoz csatolni. 

Tótsóváron, 1918. évi január hó 19-én. M. kir. erdőhivatal."

(Földmívelési értesítő - 1918-02-10 / 6. szám, 77.)

 

fb_img_1718952083734.jpg

Fotó: Miskolc a múltban Facebook csoport 

 

1918. február 25-én hirdettek eredményt, miszerint a megbízást Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti tervező nyerte. 1920. február 4-én indult meg a vonal építése, érdekes módon Lillafüred irányából.

Egy komoly problémával is szembesültek a vonal építése során, melyet egy fiatal mérnök tudott csak orvosolni. 

,,A tervezők számára dilemmát jelentett a Mélyvölgyi szakasz, melyet a "völgyfő" megkerülésével próbáltak megoldani. Ez azonban óriási földmunkával, hegyek megmozgatásával, esetleg egy harmadik alagút építésével járt volna. Ekkor került "képbe" az egykori I. Világháborút is megjárt fiatal utász-mérnök, Modrovich Ferenc, aki átvágva a "gordiuszi csomót", megtervezte a Mélyvölgyi - ún. Gerber-tartós - ma is álló völgyhidat."

(laev.hu - LÁÉV történet 1917-1925)

A sajtó az építkezés során folyamatosan tudósított az eseményekről. Ezeket kronológiai sorrendben most ti is elolvashatjátok.

 

fb_img_1718952069177.jpg

Fotó: Miskolc a múltban Facebook csoport 

 

,,A szinvavölgyi vasut.

Ősz óta a szinvavölgyi vasútépítkezése szépen halad előre. Az összes földmunkálatok még e hónapban befejeződnek. A végső földmunkákra a vasút vezetősége tiszacsegei kubikusokat szerződtetett le, kik a napokban már megérkeznek. Most már megállapították, hogy az erdei vasutat a Vöröstemplom melletti fáskertig vezetik le s nem veszik igénybe a villamostársaság kocsijait. A Diósgyőr-Miskolcz-i vonalrészre a kisajátítási engedély a napban megérkezett, úgy, hogy a kisajátítást rövid időn belül megkezdik. 

A vasuthoz szükséges sinanyag, mozdonyok, kocsi már a helyszínen vannak. A vasútépítés vezetőség információja szerint a vasút őszre teljesen készen lesz. Az idén azonban még személyszállítás nem lesz. A diósgyőri kincstári erdőkben mintegy 2400 favágó dolgozik. Soha annyi fát nem termeltek még, mint az idén, úgy hogy jövő télre Miskolcz tűzifa - szükséglete biztosítva van."

(Felsőmagyarországi Reggeli Hírlap - 1920. március 23.)

2400 favágó. Elképesztő szám. Micsoda hatalmas munka lehetett a majdani nyomvonal szabaddá tétele.

A földterületek kisajátításat a város közigazgatási bizottsága intézte. 

,,431/1920. szám. kb. A m. kir. miniszter úr a Tótsóvári államkincstári erdőhivatal által építendő Szinvavölgyi vasút épitéséhez Miskolcz thjf. város határában szükséges földterületnek kisajátítás útján való megszerzését engedélyezvén, kisajátítási eljárást foganatosító bizottságot az 1881. évi XLI. t.cikk 30. szakasza alapján Bulyovszky Gusztáv közig. bizottsági tag ur elnöklete alatt dr. Greutter Antal és Újhelyi Miklós törv. hat. tag urak és dr. Plank Miklós tb. főjegyző bizottsági jegyző kinevezésével megalakítottam, egyben a bizottság határidejét 1920 július 31-ének d. e. 10 órájára összejöveteli helyül a Városháza tanácstermét kitűztem. 

Erről az összes érdekelteket azzal értesítem, hogy a kisajátítási eljárás tárgyát képező ingatlanok tervrajza és összeírása Miskolcz thjf. város közigazgatási iktató hivatalában (I. em. 57. szám) folyó hó 10-étől kezdődőleg a hivatalos órák alatt bárki által megtekinthető s hogy a bizottság kisajátitási terve felett akkor is érdemben határoz, ha az érdekeltek közül senki sem jelen meg. 

Miskolcz, 1920 julius 8. A miskolczi thjf. város közigazgatási bizottsága."

(Budapesti Közlöny - 1920. június 13.)

 

fb_img_1718952049377.jpg

Fotó: Miskolc a múltban Facebook csoport 

 

A város engedékeny volt a vágányok nyomvonalának vezetése ügyében, erről a Reggeli Hírlap is beszámolt.

,,Hol fog vezetni a Szinvavölgyi vasút vágánya?

A tótsóvári erdőhivatal vezetősége arra kérte a várost, engedje meg, hogy a Bodó alatt elhúzódó Szinvavölgyi vasút vágányait a Glósz-féle parcellák mellett a törvényhatósági uton vezethessék el. A mérnöki hivatal helyszíni szemle után azzal a javaslattal fordult a mai tanácsüléshez, hogy az erdőhivatal kérését tejesíti, de ha a kivitel nehézségekbe ütközne, a város ragaszkodik az eredeti tervekhez."

(Reggeli Hírlap - 1920. június 20.)

A kisajátítási bizottság egyik ülésén az is kiderült, hogy reményeik szerint már novemberre elkészül a vonal. A személyszállítást itt is említik a további terveket illetően.

,,Novemberre elkészül a szinvavölgyi vasut

(Saját tudósítónktól.) A szinvavölgyi vasút megépítése ügyében a kisajátítási és ármegállapító biz. az erdőkincstár képviselőinek és a vasmű megépítésénél érdekelt ingatlantulajdonosoknak bevonásával ma délelőtt Bulyovszky Gusztáv ny. kir. főügyész elnöklete alatt értekezletet tartott a városházán. 

Az értekezleten behatóan foglalkoztak a vasút kiépítésének részleteivel és az építkezést végrehajtó erdőkincstár érdekeivel próbálták az érdekelt háztulajdonosok igényeit összeegyeztetni. Miután azonban az erdőkincstár és az ingatlantulajdonosok között a kisajátítása körül különböző elvi és anyagi differenciák merültek fel, a bizottság úgy határozott, hogy hétfőn kiszáll anak a helyszínére s mintegy újabb közigazgatási bejárást tartva kint a helyszínen fogják megkísérelni ezeket az ellentéteket eloszlatni. 

Kérdést intéztünk az erdőkincstár egyik képviselőjéhez, hogy mikor készülhetnek el a szinvavölgyi iparvasút megépítésével. Megtudtuk, hogy az erdőkincstár hadijog alapján már hónapok óta folytatja az építkezést. Most kisajátítás útján akarnak hozzájutni azokhoz a területekhez, amelyekhez a vasút kiépítésénél szükség van. 

A vasút 18,2 kilométer hosszúságra van tervezve és a miskolczi fáskerttől Omassáig van tervezve. Ha a kisajátítást rövid időn belül eszközölni tudják, úgy kilátás van arra, hogy a vasút megépítésével novemberre elkészülnek, és az iparvágányt még a tél folyamán átadják rendeltetésének. 

Az erdőkincstár úgy tervezi, hogy az iparvasutat személyforgalomra is be fogja rendezni."

(Miskolczi Napló - 1920. augusztus 1.)

 

fb_img_1718952034221.jpg

Fotó: Miskolc a múltban Facebook csoport 

 

És tényleg elkészült a vasút novemberre... Érdekesnek tartom, hogy a kisajátítással kapcsolatban a tulajdonosokkal nem került sor hosszas vitára. Ezek szerint jó pénzt kaptak a földjükért.

,,A Szinvavölgyi erdei vasutat, mely már teljesen elkészült, tegnapelőtt átadták a forgalomnak. A Bükk erdőségében kitermelt tűzifát már az új vasútvonalon szántják egészen a fáskertig. A Szinvavölgyi vasútnak személyforgalomra való berendezése a tavasz folyamán minden bizonnyal megtörténik."

(Miskolci Napló - 1920. november 6.)

,,A szinvavölgyi erdei vasút. A Szinva-völgy erdőtermékeinek kiszállítására a földmivelésügyi minisztérium erdészeti főosztálya egy 80 km.-nyi, 76 cm. nyomtávolságú, gőzüzemű erdeivasút építését határozta el. A fővonalkezdő állomása Miskolcz város fatelepén van, első 6 km-es vonalszakasza dombosvidéki jelleg, innen pedig hegyipálya. Figyelemreméltó műszaki alkotásnak említendő a 26 m. magas, 64 m. hosszú, 3 nyílású betonalapépítményű vasviaduktja. 

A vasút gördülő felszelését képezi 2 db. 18 tonna súlyú 90 lóerős, 4 csatlós Máv. gépgyári típusúmozdony, 27 db. 12 tonna raksúlyú, 43 tonna súlyú, négytengelyű, forgó alvázas hosszfa szállítókocsi. 

E vasút hivatva lesz az erdőgazdaság melléktermékeinek (faszén, mészkő, mész stb.) és a fatermékek elszállítását végrehajtani. Az építés 1919. év október havában kezdődött és 1921 december hó 20-án megtartott műtanrendőri bejárás után 22,6 km. vonalhossz átadatott a forgalomnak. Az üzembe vett vonalrészek építési költségei - a sinanyag és járóművek betudásával - összesen 212 millió koronára rúgnak."

(Felsőmagyarországi Reggeli Hírlap - 1922. január 14.)

A kész vonalon megindult a teherszállítás. Ezek után pedig a személyszállítás "berendezésére" helyezték a hangsúlyt a Szinvavölgyi Erdei Vasút vezetői.

 

Folytatjuk...!

 

 

 

Források:

 

Földmívelési értesítő - 1918-02-10 / 6. szám

(Felsőmagyarországi) Reggeli Hírlap - 1920. március 23., június 20.; 1922. január 14., február 17., június 1.; 1923. január 27., április 1., április 15., május 6., augusztus 19.

Miskolci Napló - 1920. augusztus 1., november 6. 

Budapesti Közlöny - 1920. június 13.

Wikipédia - kisvasút szócikk, Lillafüredi Állami Erdei Vasút szócikk

laev.hu

kisvasut.hu

Magyar Jövő - 1921. szeptember 6.

A bejegyzés trackback címe:

https://miskolciszemelvenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr2218432295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása