Miskolci siker az amerikai kontinensen - interjú Barta Ildikóval
2022. március 31. írta: Reiman Zoltán

Miskolci siker az amerikai kontinensen - interjú Barta Ildikóval

Barta Ildikót, a miskolci zeneszerző-előadóművészt a közelmúltban egy rangos nemzetközi zenei versenyen a mezőny legjobb zeneszerzőjének és előadójának választották a Találkozások című dalával. Ez egy hihetetlen siker és nagy elismerés Ildikó számára, aki egyébként a szintén óriási tehetségeként számon tartott Balla Riana Emma énektanára is egyben. 

 

1_17.jpg

 

- Kedves Ildikó, bemutatkoznál pár szóban az olvasóknak?

- Barta Ildikó vagyok. Zenész családból származom. Szüleim Miskolc kulturális életének ikonikus alakjai. A zene világa már kicsi koromban elvarázsolt. Mondhatni előbb énekeltem mint beszéltem. 1995-ben végeztem a Zeneakadémián iskolai énektanár, zeneelmélet tanár és karvezetés szakon. 2002-ben olasz nyelvtanári diplomát is szereztem, 2007-ben pedig a MOKK-nál konferenciatolmács vizsgát tettem.

 

- Beszéljünk egy kicsit a szüleidről is. Bemutatnád őket?

- Édesapám, Barta Péter 1961-től, a zeneakadémiai diplomája megszerzésétől munkálkodott Miskolc zenei életében a konzervatórium tanáraként, majd később - 1 éven keresztül - a főiskola igazgatójaként. Alapító tagja volt a Miskolci Szimfonikus Zenekarnak nagybőgősként. 1969-1998-ig, 29 éven át vezette az Egressy Béni Zeneiskolát. Hangversenyeket vezetett, zenekritikákat írt nemcsak a városi újságokban, hanem országos zenei szaklapokban is méltatta Miskolc zenei életét.

- Édesanyám, Barta Péterné Ember Hajnalka a cselló megszállottja volt. Ózd, majd a Fazekas utcai Általános Iskola után az Egressy gordonkatanára lett. Közreműködésével tanítványai rendszeres szereplői lettek az Észak-Magyarországi Gombás Ferenc Gordonkaversenynek, mely később Gordonkás Találkozóvá alakult. Az Egressy adott otthont - közel 20 éven át - a tanárok részére rendezett országos gordonkatanári versenyeknek is, melyet lelkesen szervezett. Számos kiváló művész került ki kezei közül.

 

Íme a gyönyörű dal, amely a zsűrit is lenyűgözte

 

- Mivel foglalkozol, hol van a munkahelyed?

- A Miskolci Bartók Béla Zene- és Táncművészeti Szakgimnázium zeneelmélet tanszakvezetőjeként szolfézst, zeneelméletet, vezénylést, hangképzést, olasz nyelvet tanítok és karnagya vagyok az iskola kórusának.

 

- Ha jól tudom van egy kis tanítványod, aki közös ismerősünk. Mondanál egy pár szót Balla Riana Emmáról?

- Különleges kapcsolat fűz minket össze. Édesanyját a középiskolában tanítottam, Riana pedig 7 évesen került a szárnyaim alá. Rendkívüli színészi, előadóművészi adottságokkal rendelkező gyermek, aki korát meghazudtoló fegyelemmel munkálkodik hangja fejlesztésén. 

 

- Térjünk át a versenyre. Mit jelent az IMSTA, milyen szervezet ez?

- Az IMSTA Nemzetközi Zenei Szofter Kereskedelmi Egyesülés, melynek célja, hogy a zenei alkotásokat a szerzők eredeti szoftverek igénybevételével komponálják. A szervezet üzenete: "Do the right thing - buy the softver you use". A szervezet tagjai között a legtöbb zenei szoftver és hardver gyártó cég szerepel: pl. a Native Instruments (ennek a termékeit én is használom), Avid, Steinberg, Roland, Universal Audio, IK Multimedia. Szponzoraik között megtaláljuk az LG-t és a Queensborough College-t is (www.imsta.org).

 

6_17.jpg

 

- Ez az idei második versenye volt az IMSTA-nak. Mennyi ilyen verseny van egy évben?

- Tudomásom szerint a szervezet több versenyt is rendez évente. Én a Song Rewiews Live elnevezésű szemlén vettem részt, mely egy havonta megjelenő online esemény, melyen rangos zsűri értékeli az elhangzott műveket. Minden alkalommal 12 dalt választanak ki a beérkező pályaművek közül.

 

- Mennyien indultak ezen a versenyen? Ha jól láttam rajtad kívül is volt magyar indulója.

- Az indulók számát nem tették közre. A másik magyar induló a párom volt, aki engem titokban benevezett a versenyre.

 

- Kik voltak a zsűri tagjai? 

- Khaliq Glover, Grammy-díjas hangmérnök, producer és szerző. Számos művésszel dolgozott együtt, mint Michael Jackson, Prince, Justin Timberlake és Christina Aguilera.

- Clarissa Diokno énekes-dalszerző.

- Clint Ward a zeneipar veteránja. Zeneszerző, író, promóter. Jelenleg a The Audiowarddal dolgozik.

- Mischke egy Los Angeles-i székhelyű, többszörösen Grammy-díjra jelölt dalszerző/énekproducer/hangszerelő, akit a Universal Music Publishing jegyez. Olyanokkal dolgozott együtt, mint Michael Jacson, Britney Spears.

 

A zsűritagok véleménye 

Mischke (dalszerző, énekproducer, hangszerelő)

- Nos, Ildikó, hihetetlenül imádom a hangod. Gyönyörű. Épp azért, mert ennyire imádom, mégjobban zavar, hogy harminckét másodpercet kellett rá várni. Ami mutatja, hogy a bevezető túl hosszú, ugyanakkor a további hat perc... Csodásan hangzott, szóval szerintem érdemes megfontolnod, hogy le kellene vágnod a bevezető részt. Persze, tudom, előadóként így érzed teljesnek az előadást, de a kulcs, az maga a dal. És egy csodálatos, álomszerű hang a tiéd. Legutóbb angolul hallottunk, de most, hogy az anyanyelveden énekeltél… Én meg... Istenem! Csodás énekes vagy! A dalszöveg, azaz a vers szintén remek, az is gyönyörű. Nyolc pontot adok, mert hihetetlen vagy. De kérlek, vágd le a bevezetőt!

 

Clint Ward (zeneszerző, író, promóter)

- Igen, én is ezt mondanám. A bevezető gyönyörű, megadja a hangulatot, viszont túl hosszú. Ismétlem, amit Mischke mondott. Az egész hihetetlenül profi. Nemcsak a hang gyönyörű, az előadás is. Én teljesen oda vagyok a magyar nyelvért. És bár nem értettem, de egyből “szerelembe estem”, anélkül, hogy tudtam volna a szavakat. És ez jelent valamit. Imádtam az atmoszférát. Szépen engedted a történetet élni. Ugyan nem értettem a szöveget, de zeneileg megértettem a történetet, az egész előadás alatt. A variációs rész egészen bámulatos, szépen építkezik a végéig, ahova érkezik. Négy szót írtam fel: megrendítő, gyönyörű, szomorú, megindító. Mondatban ez úgy hangzik: Hihetetlenül megrendítő, gyönyörűen énekelt történet, tele érzelemmel mindenütt. Érzed a zenét; erről szól a dalírás. Amennyire tudom, ez nem pop, ez zeneszerzés, a szó legteljesebb értelmében. Ez alapján pedig kilenc pontot adok.

 

Clarissa Diokno (énekes-dalszerző)

- Valóban, a bevezető hosszú volt, ugyanakkor rejtélyes, megrendítő, ami végig fogva tartott, úgyhogy, így is tettszett. A hang egészen elképesztő. Nagyon tetszett a puhasága, “minimalizmusa”, ami engedte az éneket fényesen tündökölni. Tetszett a történet is, ugyanis én követtem az angol nyelvű átiratot. A dal kicsit hosszú, amit én annyira nem szeretek, de máskülönben nagyon élveztem az egész produkciót, az énekhang és a szöveg miatt. Gyönyörű volt, nyolc és fél pontot adok.

 

Khaliq Glover (hangmérnök, producer és szerző) 

- Én is ugyanezt éreztem, amikor a bevezetőt hallgattuk. Tudod, nem rajongom a hosszú bevezetőkért, habár zeneileg nagyon érdekes volt. Azt mondtam, “Hagyd az elejét és egyből énekelj! Csak vágj bele! A hangodat akarom!” Bámulatos a hangod, magával ragadó, megigéző. Tehát, elkapott, nem engedett el. Nem engedett. Egyszer elkapott és nem engedett. Amit Clarissa mond, a dal hosszú és van benne egy nagy szünet, azt gondoltam ott van vége. De nem, visszajött én meg mondom: “Vele tartok!” Szóval kilencet adok, a gyönyörű hangod miatt.

 

- Nagyon szép volt a dal. Te írtad és a zenét is te szerezted hozzá?

- Köszönöm szépen! Igen, én írtam a zenét, a dalszöveg pedig Urhegyi Aranka költeménye.

 

3_15.jpg

 

- Mit jelent neked az, amikor Magyarországot egy nemzetközi versenyen képviseled?

- Megható pillanat volt, amikor megláttam a magyar zászlót és a nevemet. Büszke vagyok, ha bármikor a hazámat képviselhetem. Épp most írtam március 15-re egy rövid instrumentális darabot, mely úgy érzem, kifejezi a magyar néplelket.

 

- Igazán csodálatos, amikor egy magyar, főleg, ha egy miskolci nyer egy ilyen rangos versenyt. Gondolom rengetegen gratuláltak már.

- Igen, nagyon sok gratulációt kaptam, rengeteg szeretet árad felém. A Youtube csatornám nézettsége is megugrott.

 

- Miskolciként mit szeretsz a legjobban a városban?

- Itt születtem, az otthon érzését. A Bükk varázslatos szépségét, megnyugtató közegét.

 

4_14.jpg

 

- Hol van a kedvenc helyed Miskolcon? (Lehet ez egy kávézó, egy épület, egy városrész, stb.)

- Az Erzsébet téren szeretek üldögélni és gyönyörködni a virágzó cseresznyefákban.

 

- Köszönöm szépen a beszélgetést, további sok sikert kívánok neked az élet minden területén.

A bejegyzés trackback címe:

https://miskolciszemelvenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr7917791964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása