Vasgyári esztergályostanonc a repülés úttörői között?
2019. március 09. írta: Reiman Zoltán

Vasgyári esztergályostanonc a repülés úttörői között?

Mennyi tehetséget adott a világnak Miskolc és környéke? Vagy inkább nevezzük úgy, hogy Nagy-Miskolc? Nagyon érdekes történetre bukkantam a közelmúltban, egy újságcikk apropóján kezdtem el nyomozni. A vasgyári esztergályos a repülés úttörője? Ugyan már... Vagy talán mégis?

 

20130521-whitehead-repulo-.jpg

Whitehead gépe a levegőben. Forrás: Wikipédia.

 

Pruckner Antal 1883-ban született Diósgyőrben. Nyolcadik gyermekként csatlakozott a népes családhoz. Ahogyan édesapja, úgy ő is a Vasgyárban talált munkát, illetve lett tanuló. 1900-ban végezte el az esztergályos iskolát. Az iskola elvégzése után besorozták katonának, de ő bizony nem akarta a harctereket járni, inkább bujdosott, majd jegyet vett egy óceánjáróra, amelyen Amerikába utazott - először Brazília érintésével - szerencsét próbálni.

 

photo10.jpg

Pruckner Antal, a diósgyőri esztergályostanonc, aki sokra vitte az óceán túloldalán.  Forrás: whitehead-gustave.com

 

Hajdú Gábor, az Észak-Magyarország újságírója személyesen találkozott Antal úr ma is élő leszármazottaival Diósgyőrben, a hetvenes évek elején. 

Szóval, miután Pruckner úr kiment Amerikába egy bizonyos Gustave Whitehead alkalmazta, aki repülő szerkezetet próbált létrehozni. Bridgeportban, Connecticut államban végezték a próbarepüléseket. 

 

photo03.jpg

A Condor No. 21. A képen a kis hölgy Whitehead úr kislánya. Forrás: whitehead-gustave.com.

 

1901. augusztus 14-én, 28 hónappal megelőzve a Wright fivérek próbálkozását, a levegőbe emelkedett a Whitehead-Pruckner-féle szerkezet, amely a Condor nevét viselte. 

A motor tervezésének és építésének jelentős részét Pruckner úr végezte. Első ötletük egy puskapor meghajtású motor volt, melynek tesztelése közben többször váratlan robbanás ismétlődött meg, ezért inkább felhagytak a kísérlettel. A második ötlet gőzmotor meghajtás volt, ezt is elvetették. Harmadik ötletként merült fel a később megvalósított nyersolaj üzemű motor, melyet az akkor már Antonként emlegetett diósgyőri fiatalember szerkesztett. 

 

1997-ben Whitehead gépét rekonstruálták  

 

,,Whitehead nem avatkozott a gép készítésének megchanikai munkájába, de ötleteivel segitette azt. A gőzmotor alkalmatlansága után egy 250 lóerős, 8 cilinderes petróleummotort szerkesztettünk, s ezt több motor elkészítése követte. Voltak, amelyek nem voltak repülésre alkalmasak, azokat Whitehead eladta. Sajnos anyagi nehézségei miatt nem tudtunk olyan gépet konstruálni, amelyet szerettünk volna." (Észak-Magyarország 1972.08.31., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)

 

Gustave Whitehead (1874-1927)

 

Németországban született - a bajorországi Leutershausenben - és még a századforduló előtt kivándorolt az Egyesült Államokba, de előtte megfordult Brazíliában is. Eredeti neve Weisskopf volt, a Whitehead név a német eredeti tükörfordítása. 1896-ban Pittsburgben próbálkozott, de az általa tervezett gép egy épületre zuhant, ezért kiutasították a városból. Ekkor költözött át Bridgeportba. 

Bridgeportban sikerült megalkotnia az első motoros szerkezetet, mely a levegőbe emelkedett. Sokoldalú ember volt, például betonút építő gépet is tervezett, de a sok találmány és újítás ellenére csak 1964-ben ismerték el, az által, hogy elfogadták, valóban ő repült először motoros géppel. 

Állítólag Whitehead felesége magyar volt - Tuba Lujza - és rengeteg magyar vette körül, akik közül többen is szerepet játszottak a gépe megvalósításában.

 

 

A sikeres repülést több követte. Először mindössze 1 percig tudtak a levegőben maradni 5-10 méteres magasságban, míg 1902-ben már 7 mérföldet is repültek a szerkezettel, a Condor No. 22-vel. 

A legnagyobb attrakciójuk ebben az évben egy víz feletti repülés volt Elizabethport-tól New Jersey városáig. Az eseményt több százan tekintették meg. A víz felett repülésben nem volt olyan kockázat, mint hinnénk, hiszen a gép gyakorlatilag hajóként is funkcionált, sőt, autóként is.

 

photo01.jpg

Gustav Weisskopf, alias Gustave Whitehead. Forrás: whitehead-gustave.com

 

A sikerek ellenére azonban soha nem lett ünnepelt feltaláló Whitehead, hiszen a Wright-fivérek - ahogy ma fogalmaznánk - jobbak voltak marketing szempontból. 

A dokumentumokból kiderül, hogy Antal az első számú segítője volt Whitehead-nek, aki nagyra tartotta őt, pedig nem volt mérnöki végzettsége és az angol nyelvvel is nehezen boldogult, mindkét tényező egyébként Whiteheadre is igaz volt. 

 

img_20190212_114929.jpg

Forrás: Észak-Magyarország 1972.08.31., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot.

 

Azon a dokumentumon, amely alapján alkalmazta a tervező a diósgyőri fiút ez a szöveg szerepelt:

,,Miskolc magas udvarától igazoljuk, hogy a diósgyőri születésű Pruckner Antal 1896 októberétől 1900 október 16-áig dolgozott a vasgyárban, mint esztergályostanonc. Ebben a minőségben a szakképzettséget megszerezte." (Észak-Magyarország 1972.09.01., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)

Pruckner úr nagyon szerény ember hírében állott. Megszületett egy könyv: ,,Mielőtt az igaziak repültek" címmel, melyet eredeti dokumentumok alapján állítottak össze. Szerette volna, ha ez a könyv eljut szülőhazájába, ez volt az utolsó kívánsága, mert soha nem felejtette el szülőföldjét. 1972-ben valósult meg a végakarata, Böszörményi István, bridgeport-i nyugalmazott református püspök hozta el Miskolcra a könyvet. Az Észak-Magyarország cikke azt írja, hogy Diósgyőrben került méltó helyre a könyv. Vajon hová? Megvan még ez az eredeti példány, melyhez a dedikálást ő diktálta személyesen - mert már reszkető ujjai tollat nem tudtak fogni -, és melyet ő küldött haza?

 

photo11.jpg

Tuba Lujza, Whitehead magyar származású felesége. Forrás: whitehead-gustave.com

 

,,Szolgáljon ez a teljesítmény a mai fiatalságnak és mindenkinek buzdításul az emberiség javának szolgálatára!" (Észak-Magyarország 1972.09.01., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)

 

Így zárult Pruckner Antal története, aki az óceánon túl sikeres emberként sem felejtette el azt, hogy honnan indult. Aki diósgyőrinek - miskolcinak - születik, az örökre az is marad. Sorsod Borsod! 

 

Források:

 

Észak-Magyarország 1972.08.31. - Megelőzve a világot

Észak-Magyarország 1972.09.01. - Megelőzve a világot

huszadikszazad.hu - Kántor Judit: Whitehead és az első motoros repülő

origo.hu - Repülő autó volt a világ első repülőgépe

index.hu - Nem a Wright fivérek repülhettek először

Wikipédia - Gustav WeiBkopf szócikk

whitehead-gustave.com

A bejegyzés trackback címe:

https://miskolciszemelvenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr2014620154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2019.03.10. 23:54:20

"egy 250 lóerős, 8 cilinderes petróleummotort szerkesztettünk,"
Jó lessz az 25nek is. Egy 250 lóerős motor akkoriban jó ha megállt egy tonnában.
süti beállítások módosítása