Mennyi tehetséget adott a világnak Miskolc és környéke? Vagy inkább nevezzük úgy, hogy Nagy-Miskolc? Nagyon érdekes történetre bukkantam a közelmúltban, egy újságcikk apropóján kezdtem el nyomozni. A vasgyári esztergályos a repülés úttörője? Ugyan már... Vagy talán mégis?
Whitehead gépe a levegőben. Forrás: Wikipédia.
Pruckner Antal 1883-ban született Diósgyőrben. Nyolcadik gyermekként csatlakozott a népes családhoz. Ahogyan édesapja, úgy ő is a Vasgyárban talált munkát, illetve lett tanuló. 1900-ban végezte el az esztergályos iskolát. Az iskola elvégzése után besorozták katonának, de ő bizony nem akarta a harctereket járni, inkább bujdosott, majd jegyet vett egy óceánjáróra, amelyen Amerikába utazott - először Brazília érintésével - szerencsét próbálni.
Pruckner Antal, a diósgyőri esztergályostanonc, aki sokra vitte az óceán túloldalán. Forrás: whitehead-gustave.com
Hajdú Gábor, az Észak-Magyarország újságírója személyesen találkozott Antal úr ma is élő leszármazottaival Diósgyőrben, a hetvenes évek elején.
Szóval, miután Pruckner úr kiment Amerikába egy bizonyos Gustave Whitehead alkalmazta, aki repülő szerkezetet próbált létrehozni. Bridgeportban, Connecticut államban végezték a próbarepüléseket.
A Condor No. 21. A képen a kis hölgy Whitehead úr kislánya. Forrás: whitehead-gustave.com.
1901. augusztus 14-én, 28 hónappal megelőzve a Wright fivérek próbálkozását, a levegőbe emelkedett a Whitehead-Pruckner-féle szerkezet, amely a Condor nevét viselte.
A motor tervezésének és építésének jelentős részét Pruckner úr végezte. Első ötletük egy puskapor meghajtású motor volt, melynek tesztelése közben többször váratlan robbanás ismétlődött meg, ezért inkább felhagytak a kísérlettel. A második ötlet gőzmotor meghajtás volt, ezt is elvetették. Harmadik ötletként merült fel a később megvalósított nyersolaj üzemű motor, melyet az akkor már Antonként emlegetett diósgyőri fiatalember szerkesztett.
1997-ben Whitehead gépét rekonstruálták
,,Whitehead nem avatkozott a gép készítésének megchanikai munkájába, de ötleteivel segitette azt. A gőzmotor alkalmatlansága után egy 250 lóerős, 8 cilinderes petróleummotort szerkesztettünk, s ezt több motor elkészítése követte. Voltak, amelyek nem voltak repülésre alkalmasak, azokat Whitehead eladta. Sajnos anyagi nehézségei miatt nem tudtunk olyan gépet konstruálni, amelyet szerettünk volna." (Észak-Magyarország 1972.08.31., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)
Gustave Whitehead (1874-1927)
Németországban született - a bajorországi Leutershausenben - és még a századforduló előtt kivándorolt az Egyesült Államokba, de előtte megfordult Brazíliában is. Eredeti neve Weisskopf volt, a Whitehead név a német eredeti tükörfordítása. 1896-ban Pittsburgben próbálkozott, de az általa tervezett gép egy épületre zuhant, ezért kiutasították a városból. Ekkor költözött át Bridgeportba.
Bridgeportban sikerült megalkotnia az első motoros szerkezetet, mely a levegőbe emelkedett. Sokoldalú ember volt, például betonút építő gépet is tervezett, de a sok találmány és újítás ellenére csak 1964-ben ismerték el, az által, hogy elfogadták, valóban ő repült először motoros géppel.
Állítólag Whitehead felesége magyar volt - Tuba Lujza - és rengeteg magyar vette körül, akik közül többen is szerepet játszottak a gépe megvalósításában.
A sikeres repülést több követte. Először mindössze 1 percig tudtak a levegőben maradni 5-10 méteres magasságban, míg 1902-ben már 7 mérföldet is repültek a szerkezettel, a Condor No. 22-vel.
A legnagyobb attrakciójuk ebben az évben egy víz feletti repülés volt Elizabethport-tól New Jersey városáig. Az eseményt több százan tekintették meg. A víz felett repülésben nem volt olyan kockázat, mint hinnénk, hiszen a gép gyakorlatilag hajóként is funkcionált, sőt, autóként is.
Gustav Weisskopf, alias Gustave Whitehead. Forrás: whitehead-gustave.com
A sikerek ellenére azonban soha nem lett ünnepelt feltaláló Whitehead, hiszen a Wright-fivérek - ahogy ma fogalmaznánk - jobbak voltak marketing szempontból.
A dokumentumokból kiderül, hogy Antal az első számú segítője volt Whitehead-nek, aki nagyra tartotta őt, pedig nem volt mérnöki végzettsége és az angol nyelvvel is nehezen boldogult, mindkét tényező egyébként Whiteheadre is igaz volt.
Forrás: Észak-Magyarország 1972.08.31., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot.
Azon a dokumentumon, amely alapján alkalmazta a tervező a diósgyőri fiút ez a szöveg szerepelt:
,,Miskolc magas udvarától igazoljuk, hogy a diósgyőri születésű Pruckner Antal 1896 októberétől 1900 október 16-áig dolgozott a vasgyárban, mint esztergályostanonc. Ebben a minőségben a szakképzettséget megszerezte." (Észak-Magyarország 1972.09.01., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)
Pruckner úr nagyon szerény ember hírében állott. Megszületett egy könyv: ,,Mielőtt az igaziak repültek" címmel, melyet eredeti dokumentumok alapján állítottak össze. Szerette volna, ha ez a könyv eljut szülőhazájába, ez volt az utolsó kívánsága, mert soha nem felejtette el szülőföldjét. 1972-ben valósult meg a végakarata, Böszörményi István, bridgeport-i nyugalmazott református püspök hozta el Miskolcra a könyvet. Az Észak-Magyarország cikke azt írja, hogy Diósgyőrben került méltó helyre a könyv. Vajon hová? Megvan még ez az eredeti példány, melyhez a dedikálást ő diktálta személyesen - mert már reszkető ujjai tollat nem tudtak fogni -, és melyet ő küldött haza?
Tuba Lujza, Whitehead magyar származású felesége. Forrás: whitehead-gustave.com
,,Szolgáljon ez a teljesítmény a mai fiatalságnak és mindenkinek buzdításul az emberiség javának szolgálatára!" (Észak-Magyarország 1972.09.01., 5. oldal - Hajdú Gábor: Megelőzve a világot)
Így zárult Pruckner Antal története, aki az óceánon túl sikeres emberként sem felejtette el azt, hogy honnan indult. Aki diósgyőrinek - miskolcinak - születik, az örökre az is marad. Sorsod Borsod!
Források:
Észak-Magyarország 1972.08.31. - Megelőzve a világot
Észak-Magyarország 1972.09.01. - Megelőzve a világot
huszadikszazad.hu - Kántor Judit: Whitehead és az első motoros repülő
origo.hu - Repülő autó volt a világ első repülőgépe
index.hu - Nem a Wright fivérek repülhettek először
Wikipédia - Gustav WeiBkopf szócikk
whitehead-gustave.com